Arkiv 2023
Denna sida visar ett arkiverat innehåll från tidigare år.

Publicistklubbens debatt: Är folk för dumma för nyheter?

Beskrivning

Är folk för dumma för nyheter? Eller har redaktionerna för stort fokus på vad som är nytt? Hur möter journalistiken okunskap och falsk information? Spelar det någon roll att allt fler hämtar sina nyheter från sociala medier? Diskussion om nyhetsredaktionernas uppdrag i en tid av allt mer desinformation och “snabba nyheter". Samtalet leds avRobert Aschberg. Medverkande: Sofia Wadensjö Karén, programdirektör Sveriges Radio, tidigare vd UR, Jack Werner, frilansjournalist, författare och medgrundare av Källkritikbyrån, Åsa Wikforss, författare, professor i teoretisk filosofi och ledamot i Svenska Akademien, Emilie Roslund, frilansjournalist.

Under årets bokmässa lyfter vi särskilt fram samtal om journalistik och mediefrågor. Som en del i satsningen anordnar Publicistklubben tre debatter. Här möts några av landets främsta journalister för att problematisera dagsaktuella publiceringar och diskutera de mediala debatter som dominerar hösten. Ämnen och panelister tillkännages veckan före Bokmässan.

Publicistklubben är en ideell förening som grundades 1874 för att värna den svenska tryck- och yttrandefriheten. I de sex kretsarna i landet ordnas regelbundet debatter med intressanta gäster som diskuterar aktuella ämnen rörande journalistik och publicistik.

Biljett: Seminariekort

Arkiv
Presenterades 2023
fredag / 29 sep / 2023
16:00-16:45
Beskrivning

Är folk för dumma för nyheter? Eller har redaktionerna för stort fokus på vad som är nytt? Hur möter journalistiken okunskap och falsk information? Spelar det någon roll att allt fler hämtar sina nyheter från sociala medier? Diskussion om nyhetsredaktionernas uppdrag i en tid av allt mer desinformation och “snabba nyheter". Samtalet leds avRobert Aschberg. Medverkande: Sofia Wadensjö Karén, programdirektör Sveriges Radio, tidigare vd UR, Jack Werner, frilansjournalist, författare och medgrundare av Källkritikbyrån, Åsa Wikforss, författare, professor i teoretisk filosofi och ledamot i Svenska Akademien, Emilie Roslund, frilansjournalist.

Under årets bokmässa lyfter vi särskilt fram samtal om journalistik och mediefrågor. Som en del i satsningen anordnar Publicistklubben tre debatter. Här möts några av landets främsta journalister för att problematisera dagsaktuella publiceringar och diskutera de mediala debatter som dominerar hösten. Ämnen och panelister tillkännages veckan före Bokmässan.

Publicistklubben är en ideell förening som grundades 1874 för att värna den svenska tryck- och yttrandefriheten. I de sex kretsarna i landet ordnas regelbundet debatter med intressanta gäster som diskuterar aktuella ämnen rörande journalistik och publicistik.

Biljett: Seminariekort

Arrangör: Publicistklubben och Bokmässan