Förskola och skola på Bokmässan

Skolspåret – Lärarscenen – Förskolescenen – och mycket mer!

Skolspåret – Lärarscenen – Förskolescenen – och mycket mer!

På Bokmässan är förskola och skola alltid i fokus. Många av samtidens främsta experter, författare och inspiratörer är på plats. Bokmässan 2025 bjuder på ett mångfacetterat program och gästas av forskare, verksamhetsnära experter och litterära stjärnor. Ta chansen till inspirerande dagar fulla med kompetensutveckling.

För att ta del av seminarierna i Skolspåret köper du ett seminariekort eller Guldkort (entré till Bokmässan och övriga seminarier ingår också). För att enbart lyssna till scen- och monterprogrammen på mässgolvet köper du en entrébiljett.
Frågor om kort och biljetter: kontakta biljettsupporten.

Förskola på Bokmässan

Förskolan lägger grunden för det livslånga lärandet. För tredje året i rad välkomnar vi yrkesverksamma inom förskola till en helt egen scen på mässgolvet. Scenprogrammet lyfter högaktuella frågor med ett undervisningsperspektiv, och med verksamhetsnära förutsättningar och möjligheter i minne.

Förskola på Bokmässan har gjort succé sedan lanseringen 2023, och den senaste upplagan av scenen såg över 2 000 besökare. Vi är glada över att scenen återkommer 2025. Programmet kureras av Bokmässan tillsammans med Sveriges Lärare.

 

2025 års program släpps senare under våren.

Skolspåret

Skolspåret består av speciellt utvalda samtal, föreläsningar och diskussioner ur Bokmässans seminarieprogram för dig som arbetar inom skola och utbildning. Skolspåret har ända sedan 2009 varit en självklar del av Bokmässans seminarieprogram, med ett femtontal högprofilerade seminarier.

 

I Skolspåret står lärares ledarskap i klassrummet i fokus, för att skapa goda förutsättningar för undervisning som möter elevernas behov.

 

Här ges en inblick i skolvardagen såväl som i aktuell forskning, nationellt och globalt. Många av samtidens främsta skolexperter, författare och inspiratörer är på plats och samtalen berör vilka förmågor, metoder och kunskaper vi behöver odla för att bygga vidare på ett samhälle där alla kan, får och vill delta. Ta chansen att ta ett ägandeskap om kompetensutveckling och ge goda förutsättningar att utveckla din skola och ditt kollegium.

 

2025 års program senare under våren.

Lärarscenen

Lärarscenen är sedan flera år ett stående och mycket uppskattat inslag på Bokmässan. Under mässans samtliga fyra dagar bjuder fackförbundet Sveriges Lärare på ett program med högaktuella personer som utmanar dina tankar och ger dig uppslag till hur du kan utvecklas i din yrkesroll och som människa. Programmet ingår i entrébiljetten och presenteras efter sommaren.

 

2025 års program släpps till våren.

"Proffsigt, lyxigt, meningsfullt."

Caroline Bramfors från Munkedals kommun om kompetensutveckling på Bokmässan.

Caroline Bramfors från Munkedals kommun om kompetensutveckling på Bokmässan.

 

Läraren Caroline Bramfors från Munkedals kommun projektledde kommunens satsning på kompetensutveckling i stor grupp – för en gemensam grund, med utrymme för att möta individuella behov. 

Ni valde att planera en heldag för 250 yrkesverksamma inom grundskola och gymnasium tillsammans med Bokmässan – berätta mer!

– Hela vår skolorganisation from förskoleklass till och med vuxenutbildning åkte med, inklusive fritids, bibliotek, elevhälsa och ledning. Så här i efterhand kan jag se att det finns en tydlig nytta med att vi alla var bjudna på samma fest, så att säga. Vi har en gemensam grund som ändå är sprungen ur en dag som bjöd på ett stort mått valfrihet och möjlighet att skapa sin egen, meningsfulla dag. En stor poäng, som kan tyckas motsägelsefull men som faktiskt inte är det, är att vi vill få in ett entreprenöriellt tänk i skolorganisationen men ett som leder till kärnan i vårt uppdrag. Hur kan vi få in världen i våra klassrum på ett sätt som leder till ett meningsfullt och värdeskapande lärande? Den frågeställningen enar oss alla, även exempelvis elevhälsa.

Berätta – vad upplevde ni under Bokmässan?

– Vi hade förarbetat genom att låta alla deltagare svara på frågor som knöt samman deras årliga utvärdering av eget arbete, som görs i slutet av terminen, med vad de egentligen ser som kärnan i sitt uppdrag. De hade också fått olika tips om lämpliga besök att göra på mässan, en hälsning från Sandra Lewinsson och ett uppdrag om att själva planera dagen så att den blev meningsfull utifrån den givna frågeställningen. För att maxa dagen fick vi komma in på mässan redan vid 8.00. Väl på plats fick alla deltagare en goodiebag som vår projektgrupp fixat, för att sedan visas upp till vår alldeles egen föreläsningssal. Där fick alla frukost, och Sandra, vår skolchef Liselotte Sörensen Ringi och jag hälsade dem välkomna. Sedan hade vi lyxen att få titta på Maria Wiman som hade skräddarsytt en föreläsning för oss, en föreläsning som upplevdes som en vitamininjektion och som spred inspiration inför fortsatt arbete på ett superbt sätt. Efter Marias föreläsning fick alla gå åt var sitt håll utifrån det schema de skapat och efter en liten bingobricka som var gjord för att hjälpa personalen tänka ut vilken typ av kontakter som kan vara till nytta för dem i sitt fortsatta arbete med värdeskapande lärande.

Sandra Lewinsson på Bokmässan har varit ett jättefint stöd under hela processen, kommit med tips och ställt tankeväckande frågor som hjälpt oss att hitta riktning.

Hur har ni valt att arbeta med upplevelsen efteråt? 

– Vi tar det här vidare på flera sätt.

  • En utvärdering av dagen har gjorts och den visar ett mycket positivt mottagande. Kanske kan en van kommunarbetare tänka att det väl inte är så konstigt när man får gratis buss, mat och godis på jobbet. Vi är ju inte så bortskämda med sådant, men dagen och föreläsningen upplevdes som väldigt meningsfull.
  • Ett Forms med frågor för vidare arbete har delats ut till rektorer så att de kan använda det i sitt fortsatta arbeta på varje enhet, där deltagarna får reflektera kring hur de faktiskt skulle kunna skruva sitt arbete lite mer åt det värdeskapande hållet.
  • En av våra anställda på Kunskapens Hus, Emil, har spelat in en dokumentär som handlar om hur ett äventyr kan leda till den typ av gräsrotsrörelse med entreprenörskap som vi skulle kunna arbeta med. Han kommer att kunna erbjuda visningar av dokumentären och samtal kring ämnet och då fungera som ytterligare stöd.
  • Höstlovets K-dag har införlivat frågeställningen och tankesättet kring mässan i både förstelärarnas och språkpedagogernas pågående arbete. Man har bett Maria Wiman att spela in en kort video om språkutvecklande arbetssätt kopplat till meningsfullt, begripligt och hanterbart lärande. Filmen visades för all skolpersonal i Munkedals kommun som en uppstart på dagen.
  • Kommunens IM-program har påbörjat ett samarbete med Mobile Stories för att kunna sammanföra journalistiskt skrivande med värdeskapande lärande.
  • Munkedalskolan (F-6) sammanför detta med ett större projekt där de bland annat skapar en egen skoltidning.

Vad skulle ni vilja dela med er av till andra som funderar på Bokmässan som ett led i sin kompetensutveckling?

– Det här arbetet har varit positivt på så många plan. Det sprider fina vibbar i hela organisationen att få arbeta med någonting som detta. Vi har, med enkla medel, fått våra kollegor att känna sig värdefulla och lite bortskämda.

Hjälp deltagare att förbereda sig. I enkäten vi gjorde efteråt fanns det en fråga om hur väl man förberett sig inför dagen, placerad där för att poängtera att det fanns ett eget ansvar i den här situationen. Mässan är enorm och det kan vara svårt att hitta dit man vill. Tänk då om man inte ens vet vad man vill göra? En bra plan ger ett lyckat besök. Om inte projektgruppen formulerar en plan och ser till att den sprids i organisationen, stöttas av ledningen och det kommuniceras att detta kommer att följas upp, finns det naturligtvis en risk att deltagarnas behållning blir att äta godis, samla pennor och kanske vinka på Jan Guillou. Det är ju trevligt förstås men inte vad vi vill använda kompetensutvecklingspengar till.

Om ni skulle sammanfatta upplevelsen i tre ord?
– Proffsigt, lyxigt, meningsfullt.