Aktiva rabattkoder
Bertil Falck var administrativ chef vid Göteborgs stadsbibliotek. Conny Jacobsson hade tidigare startat ett biblioteksserviceföretag i Hagfors, där han också var kulturnämndens ordförande. Dessförinnan hade han varit bibliotekschef i kommunen.
Ilningar i själen
Målet var att göra ett seminarieprogram som skulle ge ilningar i själen. Det gällde att finna en bra lokal. Valet föll på Svenska Mässan i Göteborg. Det fanns möjlighet att hyra seminarielokalerna i augusti 1985. Då blev det också naturligt att försöka locka utställare till mässan.
Med god hjälp av Gunnel Enby, kulturjournalist och författare, lyckades de engagera Isaac B Singer, Michael Ende, Neil Postman och ett stort antal andra välkända personer till seminarieprogrammet. Dessutom anmälde sig flera företag som utställare. Mässan, som var en renodlad fackmässa, gick under namnet Bibliotek’85. Den pågick i tre dagar och lockade 5 000 besök. Mediaintresset var stort.
Uppmuntrade av framgången vände de sig till nya målgrupper. Förlagsbranschen bjöds in liksom utbildnings- och kultursektorn i sin helhet. Dessutom ökades öppethållandet till fyra dagar. Två av dessa var öppna för allmänheten. Resultatet blev att mässan 1986 fick 26 000 besök. Medieintresset blev rekordstort. Tillsammans startade då Jacobsson och Falck företaget Bok & Bibliotek i Norden AB.
Logotypen
Sjöjungfrun var en illustration i den första tryckta boken på svenska, Skapelsens sedelärande samtal, från 1483. Samma bild hade använts som symbol när den svenska boken firade 500 år 1983. Bertil och Conny hade hittat en av jubileumsårets plastpåsar med sjöjungfrun, slätat ut påsen så gott det gick och sedan placerat den i en kopieringsapparat. Det är därför stjärtfenan ser en aning bucklig ut på de tidiga affischerna. Några år senare ritades bilden om av formgivaren Bo Berndal, som hade gjort logotypen till 500-årsjubiléet. Sjöjungfruns överkropp vreds åt höger och hennes stjärt fick ny spänst.