Konsumistisk strömkantring: när konsumenten blev större än kollektivet

Beskrivning

1979 lanserar Konsum det nya lågprismärket Blåvitt. Samma år lanserar SAF kampanjen "Satsa på dig själv". Medan Blåvitt blev slutpunkten för ett konsumtionskritiskt 1970-tal markerar SAF-kampanjen starten för ett decennium som sätter konsumenten i centrum. I sitt bidrag till antologin Individ och kollektivism: Sverige 1968-88 (Timbro) berättar designhistorikern Sara Kristoffersson om hur ideologiska skiften märktes i mode och konsumtion.

Biljett: Ingår i entrébiljetten.

lördag / 28 sep / 2024
11:00-11:15
B07:26
Beskrivning

1979 lanserar Konsum det nya lågprismärket Blåvitt. Samma år lanserar SAF kampanjen "Satsa på dig själv". Medan Blåvitt blev slutpunkten för ett konsumtionskritiskt 1970-tal markerar SAF-kampanjen starten för ett decennium som sätter konsumenten i centrum. I sitt bidrag till antologin Individ och kollektivism: Sverige 1968-88 (Timbro) berättar designhistorikern Sara Kristoffersson om hur ideologiska skiften märktes i mode och konsumtion.

Biljett: Ingår i entrébiljetten.

Språk: Svenska
Arrangör: Timbro