Läsa för livet i förskolan

Beskrivning

Hur kan förskolan fånga barns intresse för böcker? På vilka sätt kan läsning bli mer lustfylld och engagerande? Vad kan göras för att ge plats för litteraturläsning? I den nya antologin Rum för läsning ger forskare från olika ämnen ingångar till hur förskolan kan arbeta med litteratur. Det handlar om hur bilderböcker kan öppna för svåra samtal om döden, klimatet eller pengar; om digital läsning; om läsfrämjande och om hur rösten och kroppen kan användas i litteraturläsning.

Medverkande: Kristina Hermansson, docent i litteraturvetenskap, Göteborgs universitet; Anna Nordenstam, professor i litteraturvetenskap, Göteborgs universitet.

Biljett: Ingår i entrébiljetten.

torsdag / 26 sep / 2024
15:00-15:45
B07:74
Beskrivning

Hur kan förskolan fånga barns intresse för böcker? På vilka sätt kan läsning bli mer lustfylld och engagerande? Vad kan göras för att ge plats för litteraturläsning? I den nya antologin Rum för läsning ger forskare från olika ämnen ingångar till hur förskolan kan arbeta med litteratur. Det handlar om hur bilderböcker kan öppna för svåra samtal om döden, klimatet eller pengar; om digital läsning; om läsfrämjande och om hur rösten och kroppen kan användas i litteraturläsning.

Medverkande: Kristina Hermansson, docent i litteraturvetenskap, Göteborgs universitet; Anna Nordenstam, professor i litteraturvetenskap, Göteborgs universitet.

Biljett: Ingår i entrébiljetten.

Språk: Svenska
Arrangör: Göteborgs universitet och Folkuniversitetet