Arkiv 2024
Denna sida visar ett arkiverat innehåll från tidigare år.

Konsumistisk strömkantring: när konsumenten blev större än kollektivet

Beskrivning

1979 lanserar Konsum det nya lågprismärket Blåvitt. Samma år lanserar SAF kampanjen "Satsa på dig själv". Medan Blåvitt blev slutpunkten för ett konsumtionskritiskt 1970-tal markerar SAF-kampanjen starten för ett decennium som sätter konsumenten i centrum. I sitt bidrag till antologin Individ och kollektivism: Sverige 1968-88 (Timbro) berättar designhistorikern Sara Kristoffersson om hur ideologiska skiften märktes i mode och konsumtion.

Biljett: Ingår i entrébiljetten.

Arkiv
Presenterades 2024
lördag / 28 sep / 2024
11:00-11:15
B07:26
Taggning: Ekonomi
Programtyp: Monterprogram
Beskrivning

1979 lanserar Konsum det nya lågprismärket Blåvitt. Samma år lanserar SAF kampanjen "Satsa på dig själv". Medan Blåvitt blev slutpunkten för ett konsumtionskritiskt 1970-tal markerar SAF-kampanjen starten för ett decennium som sätter konsumenten i centrum. I sitt bidrag till antologin Individ och kollektivism: Sverige 1968-88 (Timbro) berättar designhistorikern Sara Kristoffersson om hur ideologiska skiften märktes i mode och konsumtion.

Biljett: Ingår i entrébiljetten.

Språk: Svenska
Arrangör: Timbro