HUR UTBILDA REKTORER FÖR ETT BILDNINGSBEJAKANDE SAMHÄLLE?

Beskrivning

Rektorerna i grundskolan och gymnasiet möter krav från många olika håll. Hur ska rektorerna styra upp det pedagogiska ledarskapet i den digitala tidseran? Vad medför fenomen som innehållsprofilering inom och mellan skolorna? Vad gör glädjebetyg, segregation och skolshopping? Lärarna suktar efter stöd för en utökad professionell autonomi för att kunna fokusera på bättre lärande i skolorna samtidigt som skolornas huvudmän ålägger HR-uppgifter på rektorerna som vill bli bättre på att hantera mångfald. Hur kan skolledare i Sverige och Finland lära av och om varandra? Hör Venla Bernelius, docent vid Undervisnings- och kulturministeriet i Finland och Fredrika Lagergren Wahlin, universitetslektor vid Göteborgs universitet diskutera detta.

Biljett: Ingår i entrébiljetten.

torsdag / 26 sep / 2024
09:40-09:55
Beskrivning

Rektorerna i grundskolan och gymnasiet möter krav från många olika håll. Hur ska rektorerna styra upp det pedagogiska ledarskapet i den digitala tidseran? Vad medför fenomen som innehållsprofilering inom och mellan skolorna? Vad gör glädjebetyg, segregation och skolshopping? Lärarna suktar efter stöd för en utökad professionell autonomi för att kunna fokusera på bättre lärande i skolorna samtidigt som skolornas huvudmän ålägger HR-uppgifter på rektorerna som vill bli bättre på att hantera mångfald. Hur kan skolledare i Sverige och Finland lära av och om varandra? Hör Venla Bernelius, docent vid Undervisnings- och kulturministeriet i Finland och Fredrika Lagergren Wahlin, universitetslektor vid Göteborgs universitet diskutera detta.

Biljett: Ingår i entrébiljetten.

Språk: Svenska
Arrangör: Forskartorget och Hanaholmen – kulturcentrum för Sverige och Finland