Arkiv 2024
Denna sida visar ett arkiverat innehåll från tidigare år.

Brus som hjälpmedel vid ADHD och dyslexi

Beskrivning

Uppmärksamhetsproblem och ADHD är neuropsykologiska funktionsnedsättningar som påverkar 5?7 procent av alla barn. Läs- och skrivsvårigheter, som också är en neuropsykologisk funktionsnedsättning, drabbar ungefär lika många. Båda tillstånden medför betydande utmaningar i skolan och kan ofta leda till skolavbrott. Därför är det av stor vikt att hitta lämpliga, helst icke-farmakologiska, metoder för att stödja dessa barn.

Under föredraget presenteras forskning om vitt pixelflimmer (myrornas krig) och auditivt brusljud som en möjlig och enkel intervention för dessa grupper av barn.

Medverkade: Göran Söderlund, professor i specialpedagogik, Högskulen på Vestlandet i Norge och lektor, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.

Biljett: Ingår i entrébiljetten.

Arkiv
Presenterades 2024
fredag / 27 sep / 2024
17:00-17:45
B07:74
Programtyp: Monterprogram
Taggning: Skola
Beskrivning

Uppmärksamhetsproblem och ADHD är neuropsykologiska funktionsnedsättningar som påverkar 5?7 procent av alla barn. Läs- och skrivsvårigheter, som också är en neuropsykologisk funktionsnedsättning, drabbar ungefär lika många. Båda tillstånden medför betydande utmaningar i skolan och kan ofta leda till skolavbrott. Därför är det av stor vikt att hitta lämpliga, helst icke-farmakologiska, metoder för att stödja dessa barn.

Under föredraget presenteras forskning om vitt pixelflimmer (myrornas krig) och auditivt brusljud som en möjlig och enkel intervention för dessa grupper av barn.

Medverkade: Göran Söderlund, professor i specialpedagogik, Högskulen på Vestlandet i Norge och lektor, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.

Biljett: Ingår i entrébiljetten.

Språk: Svenska
Arrangör: Göteborgs universitet och Folkuniversitetet