Brus som hjälpmedel vid ADHD och dyslexi

Beskrivning

Uppmärksamhetsproblem och ADHD är neuropsykologiska funktionsnedsättningar som påverkar 5?7 procent av alla barn. Läs- och skrivsvårigheter, som också är en neuropsykologisk funktionsnedsättning, drabbar ungefär lika många. Båda tillstånden medför betydande utmaningar i skolan och kan ofta leda till skolavbrott. Därför är det av stor vikt att hitta lämpliga, helst icke-farmakologiska, metoder för att stödja dessa barn.

Under föredraget presenteras forskning om vitt pixelflimmer (myrornas krig) och auditivt brusljud som en möjlig och enkel intervention för dessa grupper av barn.

Medverkade: Göran Söderlund, professor i specialpedagogik, Högskulen på Vestlandet i Norge och lektor, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.

Biljett: Ingår i entrébiljetten.

fredag / 27 sep / 2024
17:00-17:45
B07:74
Beskrivning

Uppmärksamhetsproblem och ADHD är neuropsykologiska funktionsnedsättningar som påverkar 5?7 procent av alla barn. Läs- och skrivsvårigheter, som också är en neuropsykologisk funktionsnedsättning, drabbar ungefär lika många. Båda tillstånden medför betydande utmaningar i skolan och kan ofta leda till skolavbrott. Därför är det av stor vikt att hitta lämpliga, helst icke-farmakologiska, metoder för att stödja dessa barn.

Under föredraget presenteras forskning om vitt pixelflimmer (myrornas krig) och auditivt brusljud som en möjlig och enkel intervention för dessa grupper av barn.

Medverkade: Göran Söderlund, professor i specialpedagogik, Högskulen på Vestlandet i Norge och lektor, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.

Biljett: Ingår i entrébiljetten.

Språk: Svenska
Arrangör: Göteborgs universitet och Folkuniversitetet