Adlibris blir Bokmässans digitala försäljningspartner 2021

16 June / 2021

2021-06-16

Adlibris blir Bokmässans digitala försäljningspartner 2021 – tre lokala boklådor delar på det fysiska arrangemanget

Nu är det klart hur bokförsäljningen i samband med årets Bokmässa ska arrangeras. Adlibris kommer att ansvara för den digitala bokförsäljningen på Bokmässan Play. Under det fysiska evenemanget på plats i Svenska Mässan delar tre stycken lokala bokhandlare från Göteborg på försäljningsansvaret: Mariaplans Bokhandel, Lohrs Pocket MedMera och Bokskåpet.

Bokmässan i Göteborg arrangeras i år som ett hybridevent med studiosamtal som spelas in på Svenska Mässan i Göteborg. Det luftiga mässgolvet byggs om till stora moderna tv-studior som kan ta emot studiopublik i den mån restriktionerna tillåter. Hela programmet direktsänds på Bokmässan Play. Oavsett om man deltar digitalt på Bokmässan Play eller fysiskt som studiopublik kommer det vara möjligt att på ett smidigt sätt köpa de böcker som presenteras i programmet.

– Vi vet att möjligheten att sälja och köpa böcker är viktig för såväl författare och förlag som för våra besökare och är väldigt glada över dessa fina samarbeten! Adlibris kommer att bli en kraftfull partner digitalt och Mariaplans Bokhandel, Lohrs Pocket MedMera och Bokskåpet kommer göra ett fantastiskt jobb på plats, säger Kim Nilsson, marknads- och försäljningschef på Bokmässan i Göteborg.

Den digitala bokförsäljningen tänds upp den 24 augusti i samband med att Bokmässan presenterar årets program. I jämförelse med förra året kommer de aktuella böckerna få en tydligare exponering på sajten genom till exempel bokomslag, något som tyvärr inte hanns med förra året på grund av den snabba utvecklingstakten. Bokhandlarna på plats kommer att samarbeta kring försäljningen under Bokmässans genomförandedagar den 23–26 september 2021.

– Vi är väldigt glada över att vara försäljningspartner på årets största event. Med tanke på att det kommer vara viss begränsning i antal fysiska besökare erbjuder vi ett smidigt sätt för alla digitala besökare att köpa böcker under Bokmässan, säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris.

Bokmässan Play är en egenutvecklad streamingtjänst som lanserades inför Bokmässan 2020, som för första gången på 35 år inte kunde arrangeras fysiskt på Svenska Mässan på grund av coronapandemin. Tjänsten blev mycket uppskattad av tittarna och genererade över 700.000 visningar mellan 24 september 2020–31 mars 2021. 90 % av tittarna gav Bokmässan Play upplägget betyget ”bra eller mycket bra”. Även förlagen uppskattade Bokmässan Play, i en enkät svarade 94 % att de ville att Bokmässan skulle fortsätta utveckla plattformen, vilket teamet bakom Bokmässan har tagit fasta på.

Inför 2022 planeras en återkomst av Bokmässan så som många känner den, med utställning, scen- och monterprogram samt seminarier och samtal. Samtidigt kommer de nya formaten som utvecklats under 2020 och 2021 även fortsättningsvis kunna skapa mervärde för både utställare och besökare, såväl fysiskt som digitalt.

Prenumerera på Bokmässans nyhetsbrev

Anmäl dig här