Bokmässan nominerade till Stora Kommunikationspriset

13 April / 2021

Bokmässans team 2020.
Foto: Ola Kjelbye.

Bokmässan i Göteborg är nominerade till Stora Kommunikationspriset 2021 i kategorin ”Bästa innovativa kommunikation” som belönar ett team som under 2020 använt kommunikation på ett nytänkande sätt för att uppnå innovativa resultat. Bakom nomineringen står omställningen av Bokmässan 2020 till Bokmässan Play som nådde ut både nationellt och internationellt och lockade en ny publik att ta del av spännande samtal om läsning, litteratur och samtidsfrågor.

Den 13 april presenterade Sveriges kommunikatörer de nominerade till Stora Kommunikationspriset 2021, som delas ut till personer och organisationer som gjort stora insatser inom kommunikation under det senaste året. Bokmässan är en av tre finalister i kategorin ”Bästa innovativa kommunikation”, som belönar ett team som under 2020 använt kommunikation på ett nytänkande sätt för att uppnå innovativa resultat.

– Vi är otroligt stolta över denna nominering! Bokmässan är årets viktigaste litteraturhändelse, en 36-årig tradition och en mittpunkt i den svenska bokutgivningen. Som för så många andra så vändes vår värld upp och ned av corona, inte minst då det fysiska mötet är hela kärnan i vår verksamhet. Samtidigt är vår vision är att göra världen bättre genom läsning och litteratur och med en sådan vision kan man inte bara ställa in utan man behöver hitta nya vägar framåt. Vi har gjort en utvecklingsresa med Bokmässan utan dess like det senaste året och det känns jätteroligt att det uppmärksammas på detta sätt, säger Maria Rogstad Norberg, kommunikationschef på Bokmässan.

På grund av coronapandemin kunde Bokmässan 2020 för första gången inte arrangeras fysiskt på Svenska Mässan i Göteborg. På några få månader skapade teamet för Bokmässan istället en bildningshubb och digital litteraturfest med drygt 150 livesända samtal från studior i Göteborg, Stockholm, Malmö, Kapstaden, New York och Johannesburg, som streamades ut från en digital plattform som byggdes och integrerades direkt på hemsidan. För att göra det enklare för publiken att förstå vad det hela handlade om och hur det gick att ta del av programmet paketerade Bokmässan den nyutvecklade plattformen som ”Bokmässan Play”. För att öka spridningen ytterligare inleddes samarbeten med flera stora medieplattformar; Göteborgs-Posten, Aftonbladet, Expressen, Borås Tidning, Svenska Dagbladet och Sydsvenska Dagbladet.

Bokmässan Play har fört med sig att betydligt fler har tagit del av högkvalitativa litterära författarsamtal än under en vanlig Bokmässa. Under de fyra Bokmässedagarna uppnåddes 373.000 visningar på Bokmässan Play och när programmet släcktes ned den 31 mars var visningssiffrorna uppe på dryga 703.000. 25% av besökarna till Bokmässan Play hade aldrig tidigare besökt Bokmässan i Göteborg och 54% av tittarna hade aldrig tidigare tagit del av Bokmässans seminarieprogram.

– Bokmässan Play blev både en plattform, ett evenemang, en produkt och ett kommunikationsverktyg. All PR, marknadsföring och kommunikation 2020 kretsade kring Bokmässan Play och med ”Välkommen till Bokmässan Play” som ett enkelt huvudbudskap, kunde vi dra nytta av varumärkeskännedomen både för Bokmässan och för Play-konceptet generellt. Vi fick ett fantastiskt genomslag och lyckades locka många nya besökare att ta del av spännande litterära samtal, säger Maria Rogstad Norberg, kommunikationschef på Bokmässan i Göteborg.

Det blev med andra ord en fullspäckad bokfest även 2020, om än i ett nytt format. Tittarna kunde besöka Bokmässan 2020 var de än befann sig – från soffan, kontoret eller landet, de kunde välja att titta ensamma eller tillsammans med hela bokcirkeln.

Inför Bokmässan 2021 den 23–26 september vidareutvecklas Bokmässan Play med ökat fokus på användarvänlighet. Bokmässan 2021 blir ett hybridevent med studiosamtal inför sittande publik på Svenska Mässan som direktsänds på Bokmässan Play för en digital publik.

Om Stora Kommunikationspriset
Stora Kommunikationspriset delas ut av Sveriges kommunikatörer till personer och organisationer som har gjort stora insatser inom kommunikation under det senaste året. Priset delas ut i fem olika kategorier och vinnarna utses på en livesänd gala den 20 maj. I kategorin Bästa innovativa kommunikation är Bokmässan nominerade tillsammans med Blocket och Högskolan Kristianstad.
Här är de nominerade till Stora Kommunikationspriset 2021 >>

Bästa innovativa kommunikation
Belönar ett team som under 2020 använt kommunikation på ett nytänkande sätt för att uppnå innovativa resultat. Det kan vara till exempel genom kreativa samarbeten internt eller med externa parter, genom att använda ny teknik eller att arbeta med kommunikation som är beteendepåverkande. Syftet ska vara att bidra till hållbarhet och lösningar som skapar värde.

Prenumerera på Bokmässans nyhetsbrev

Anmäl dig här