”Låt högläsningen vara en mötesplats för en gemensam upplevelse.”  

15 September / 2025

I Lästältet står högläsningen i centrum – på Bokmässans torsdag och fredag med ett program för skolan, där eftermiddagarna erbjuder kompetensutveckling för lärare med språkligt självförtroende i centrum. Förmiddagarna kommer att ge plats för elevgrupper. Vi bad Martin Widmark, älskad barnboksförfattare och initiativtagare till LasseMajas Stiftelse, att tillsammans med Lovisa Fhager Logothetis och Frida Gustafsson Wennö från Bonniers Familjestiftelse och AcadeMedia, slå ett slag för högläsningen och berätta lite mer. 

Martin, om du skulle inleda med ett brandtal för högläsning i skolan, hur skulle det låta?
– Låt högläsningen vara en mötesplats för en gemensam upplevelse. En stunds ro från skolarbetet och kanske starten på ett samtal som kan betyda mycket för någon, några eller många.

Frida, berätta: vilka erfarenheter tar ni med er in i arbetet med årets upplaga av Lästältet?
– Vi vet att läsning för barn och unga handlar mycket om att förstå, uppleva och växa genom berättelser. Efter förra årets engagemang i Lästältet har vi med oss hur magiskt det blir när barn får möta högläsningen och tillsammans ta sig an olika textinnehåll. Det stärker både läslusten och det språkliga självförtroendet. Vi tar verkligen med oss hur medvetna metoder och inspirerande möten kan öppna dörrar till läsglädje och utveckling.

Varför är högläsningssatsningen i Lästältet ett viktigt engagemang för er?
– Bokmässan är en ovärderlig mötesplats där vi får inspirera, lära och samarbeta för att stärka barns och ungas språkutveckling. Att arbeta tillsammans med bland annat Bonniers Familjestiftelse och LasseMajas Stiftelse gör det ännu mer värdefullt. Genom den här typen av samverkan kan vi ge fler barn tillgång till berättelser som väcker nyfikenhet, stärker språket och vidgar perspektiven.

Lovisa, varför är högläsningssatsningen i Lästältet ett viktigt engagemang för er?
– Bonniers Familjestiftelse verkar för att stärka kommande generationers möjlighet att utveckla och delta i det demokratiska samtalet. Att arbeta främjande med barn och ungas läsförmåga är en av grundbultarna i det arbetet. I dessa tider känns det allt viktigare med samverkan för alla barns rätt till en läsande gemenskap.

Martin – i väntan på årets Bokmässa. Högläsaren är ju en så viktig del av själva högläsningen. Vilka är dina bästa tips för att stärka sitt självförtroende och förmåga som lärare eller annan viktig vuxen?
–Det bästa är förstås om den vuxne har läst texten innan högläsningen. Då vet han eller hon hur berättelsen är på väg att utvecklas. Börja sedan försiktigt att göra en liten ”roll” av någon av karaktärerna i boken. Det ska absolut inte vara alla personer som får en egen röst. Men kanske den gamla gumman är lite knarrig på rösten. Men som sagt, börja lite försiktigt. (Du kommer att upptäcka att det är jättekul).

Lästältet presenteras av AcadeMedia och Bonniers Familjestiftelse.

 

Prenumerera på Bokmässans nyhetsbrev

Anmäl dig här