PR-profil blir ny kommunikationschef på Bokmässan

17 November / 2025

MARTINA JOHANSSON, JOHAN KOLLÉN och FRIDA LERNSTÅL WAERN. FOTO: REBECKA BJURMELL.

Martina Johansson kommer närmast från Manifest PR, som hon var med och grundade och under nära ett decennium byggt upp till en av de största och mest tongivande PR-byråerna på västkusten. Den 19 januari tillträder hon som kommunikation- och marknadschef på Bokmässan i Göteborg.

– Min ambition är att Bokmässan ska nå ännu fler besökare, spegla fler röster och ge ännu större utrymme till samtal om litteratur, bildning och vår samtid. Att få bidra till att utveckla Bokmässan, i en tid när kulturen är viktigare än någonsin, känns både hedrande och inspirerande, säger Martina Johansson, ny kommunikation- och marknadschef för Bokmässan.

Martina har tidigare varit chefredaktör för nöjes- och kulturtitlar på Stampen Media, och har lång erfarenhet av kommunikationsuppdrag för både offentlig sektor och näringsliv. Hon har bott i Göteborg i femton år och beskriver Bokmässan som “ett självklart inslag i hösten, och en av landets viktigaste och mest dynamiska mötesplatser för idéer, röster och berättelser i Sverige i dag.”

– Martina har en ovanlig kombination av strategisk skärpa och kulturförståelse. Hon vet hur man når ut brett utan att tappa djupet, och hon brinner för att göra kommunikationen till en levande del av kulturen. Det känns väldigt bra att ha henne ombord, säger Oskar Ekström, chef för Bokmässan.

Under hösten får även Bokmässans medarbetare Johan Kollén och Frida Lernstål Waern nya roller. Johan blir ansvarig för program och internationella relationer, medan Frida blir ansvarig för program och kreativa partnerskap.

– Det känns både roligt och spännande att vi stärker organisationen inför Bokmässan 2026. Tillsammans får vi möjlighet att förvalta det som varit och samtidigt fortsätta utveckla Bokmässan som en öppen och relevant plattform för litteratur, bildning och idédebatt, säger Oskar Ekström.

Prenumerera på Bokmässans nyhetsbrev

Anmäl dig här