De nominerade till Crimetime Award 2019

Sveriges största deckarfestival Crimetime delar för femte året ut det stora deckarpriset Crimetime Award. Priset delas i år ut i fyra kategorier. Här presenterar vi de nominerade i kategorierna ”Årets deckardebut” och ”Årets barndeckare”. Liksom tidigare år är det fem nominerade i resp kategori. Läs om de nominerade böckerna nedan. Utdelning av Crimetime Award under ledning av Josefine Sundström sker lördagen den 28 september, kl 16.00, på Bokmässan, scen: Kåken.

De nominerade till Årets deckardebut – Röstningen är nu avslutad.

1. ANGELIKA av KARIN VALTERSSON

En psykologisk thriller som verkligen sticker ut tack vare det vackra språket. Det är så långt ifrån korthuggen deckarprosa man kan komma, varje mening känns genomtänkt och stilistisk mogen. Dessutom en smart och oförutsägbar thriller, där vi särskilt imponeras av de fint skildrade relationerna. Vi älskar kontrasterna mellan engelsk överklassig eskapism och svensk vardagsrealism. En säker debut med en egen röst.
(Polaris, januari 2019)

2. ETT HÖGRE SYFTE av MALIN THUNBERG SCHUNKE

En engagerande internationell thriller som sätter fingret på ett oerhört aktuellt dilemma; vår önskan att vara trygga i en skrämmande tid mot individens rättssäkerhet. På ett initierat och kunnigt sätt visar författaren på den inbyggda orättvisa som finns, och hur mänskliga öden kan bli en bricka i ett större politiskt spel. Om fördomar skuld, svek och maktlöshet – men boken tar också upp vad som radikaliserar människor och vad en rättsstat verkligen är. Spännande och underhållande, trots sitt tunga ämne och historia, och inte för lik andra svenska deckare och thrillers.
(Piratförlaget, maj 2019)

3. COLD CASE: FÖRSVUNNEN av TINA FRENNSTEDT

En riktigt bra och säker deckardebut där deckarälskaren får allt den förväntar sig, och mer där till. Här är historien extra trovärdig, kanske för att den bygger på en verklig händelse. Huvudpersonerna engagerar, känns rätt i tiden och är ovanligt fria från de vanliga klyschorna. Det är spännande, välskrivet och med mycket humor. Ett extra plus för skåneskildringen som går bortanför det "vanliga Skåne i litteraturen". Vi tycker att boken gjuter nytt liv i polisdeckaren, trots att den är uppbyggd på ett klassiskt sätt.
(Forum, januari 2019)

4. MORATORIUM av MONICA REHN

Välskrivet och fint gestaltad debut om mörka vrår och skuggor från det förflutna i en dysfunktionell familj. Det här är en blandning av djupsinnig thriller och traditionell pusseldeckare där den psykologiska trovärdigheten är stor. Karaktärerna engagerar och det märks att författaren lagt ner mycket tid och kraft på sin allt annat än förutsägbara och fängslande historia. Ett imponerande romanbygge.
(Modernista, april 2019)

5. MORD PÅ ÖPPEN GATA av MIKAEL FUCHS

Det regnar, är grått, alla ljuger och polisen är förstås både sliten och cynisk. Här finns alla ingredienser i en klassisk hårdkokt deckare à la Raymond Chandler. En okonstlad och stilren deckargåta som utspelar sig i ett fiktivt Stockholm på 40-talet. Historien är nämligen förlagd till ett Stockholm som det hade kunnat se ut om en del tidigare byggplaner blivit verklighet. En välskriven och charmig lek med genren – en riktig Stockholm Noir.
(Lind & Co, januari 2019)

De nominerade till Crimetime Award Årets barndeckare 2019 – Röstningen är nu avslutad.

1. SARA LÖVESTAM för GRUVAN

Vad kan ett barn på 2000-talet ha gemensamt med ett barn på 1800-talet? Det här är en oerhört fin och välskriven berättelse, där nutid och dåtid vävs ihop. Lagom läskig, engagerande och spännande, med ett fokus som hela tiden behålls på barnen som läsare/målgruppen. Relationerna är trovärdiga och moderna, och huvudpersonen är befriande utåtagerande och självständig. En bok som både handlar om läslust och som väcker läslust – och ett intresse för historia.
(Piratförlaget, juli 2018)

2. CARIN GERHARDSEN och PETTER LIDBECK för ETT ANNAT JAG: PROJEKT GEMINI

Ett spännande projekt av två duktiga och etablerade författare, där resultatet känns ovanligt nytt och fräscht. Det är otroligt aktuellt, med terrorism, genmanipulation, arv och miljö – effektivt skrivet, osentimentalt och så spännande att det inte går att lägga den ifrån sig. Den väjer inte för det riktigt läskiga. Utan att snegla på de vuxna i bakgrunden vänder den sig istället direkt till barnen. Vi gillar också roadmovie-känslan när vi i historien får besöka flertalet europeiska städer. Vi ser fram emot fler böcker i serien.
(Rabén & Sjögren, april 2019)

3. HELENA DAHLGREN för ÖDESRYTTARNA: LEGENDEN VAKNAR

Spänning, mystik och magi. Över 30 000 ex sålda i Sverige, flera noveller och en tredje bok på gång, och projektet bara växer. Temat är systerskap. Men också att ta fansens passion på allvar. Alla häst- och ridtermer gör det ännu mer äkta. Det är välskrivet, litterärt, med vackra miljöbeskrivningar och fördjupade karaktärer som vi bryr oss om. Vi älskar den nydanande korsbefruktningen mellan litteratur och spel. Författaren har utvecklat en spelvärld, som många älskar, till något mycket större.
(Bonnier Carlsen, februari 2019)

4. MARTIN WIDMARK och HELENA WILLIS för LASSEMAJAS DECKARHANDBOK

Trots flera tidigare nomineringar kunde vi inte motstå denna bok. Visst har väl de flesta barn haft en detektivperiod i sitt liv? Här får alla små minideckare den ultimata guiden till hur de själva ska kunna hjälpa till att lösa brott i vardagen. Det är underhållande, initierat och lärorikt. Efter att år efter år ha imponerat med sin höga kvalitet och enorma produktion, ser vi ännu en smart utveckling av konceptet. Vi bugar oss för kungaparet av barnspänningslitteratur som fortsätter göda och föda nya årskullar av bokslukare.
(Bonnier Carlsen, oktober 2018)

5. PETRUS DAHLIN och JOHANNA KRISTIANSSON för VATTENLANDET

Det krävs självförtroende, erfarenhet och mod att skriva skräck på riktigt för unga. Men så är det här också en författare med en enorm bredd och en imponerande bokhistorik som i många, många år lockat barn till läsning. Med humor och spänning lyckas författaren, med små medel och en lättläst text, skapa en läskig historia för de som precis lärt sig läsa. Till det roliga och uttrycksfulla illustrationer. Här är slutet riktigt otäckt och inte tillrättalagt, som i de flesta barnböcker. Vi är övertygade om att många små bokslukare ryser av välbehag av den här boken och de andra i serien.
(Bonnier Carlsen, oktober 2018)