Beskrivning
KliMATspelet
Anta utmaningen: Fixa Sveriges matsystem – rädda den biologiska mångfalden och klimatet.
Mat är viktigt – men vad ska vi äta – och var och hur ska maten produceras? KliMATspelet är ett vetenskapligt baserat digitalt spel från SLU i samarbete med partners och riktar sig till lärare och elever i hela Sverige.
Spelet ska ge ungdomar kompetens att hantera komplexa frågor som är avgörande för framtiden, som självförsörjningsgrad, klimat och biologisk mångfald. KliMATspelet är anpassat till kursplanemål i naturkunskap, biologi och geografi på gymnasiet, samt biologi, geografi och hem- och konsument-kunskap på högstadiet.
KliMATspelet är ett vetenskapligt baserat digitalt spel som riktar sig till lärare och elever på högstadier och gymnasier i hela Sverige. Digitala spel är effektiva verktyg för upplevelsebaserad inlärning och erbjuder ett nytt sätt att nå fram till eleverna som kan komplettera existerande faktaböcker. Här får eleverna anta en utmaning och själva undersöka vad som krävs för att odla den mat vi behöver i Sverige. Spelet omfattar klimat, biologisk mångfald och balansen mellan konsumtion och produktion av mat.
83% av lärarna var intresserade av att använda spelet enligt en nationell undersökning från våren 2024. Spelet, som är kostnadsfritt, ska ge ungdomar kompetens att hantera komplexa frågor som är avgörande för framtiden. Det stämmer väl in i lärandemålen för naturkunskap, biologi och samhällskunskap för gymnasiet samt biologi, geografi, hem- och konsumentkunskap för högstadiet.
Projektet drivs av Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU i Skara.
Samarbetspartners är SLU Holding, Bioresurs, NTA och WWF Youth, Svenska Kyrkans Unga, 4H ungdom samt Sverok och Högskolan i Skövde.
Finansiärer är Arvsfonden, Formas och Västra Götalandsregionen.
Spelutvecklingen görs av IUS Innovation.
Läs mer på klimatspelet.se
Video - länk kommer