Intervju med Carl Johan De Geer som gör årets illustration för Bokmässan

Konstnären, författaren och filmskaparen Carl Johan De Geer har skapat ett levande alfabet som gestaltar årets Bokmässa. Han fick uppdraget att göra en illustration som hyllar litteraturen och reflekterar boken och berättelsens betydelse.

Hur många gånger har du varit på Bokmässan?
Tjugo gånger minst. Senast 2018 var jag på plats med en aktuell bok.

Hur ser din relation ut till Bokmässan?
Under många år har jag varit väldigt nära Bokmässan. Mellan 1992 och 2005 var min gamla gallerist Bo A Karlsson redaktör, så då brukade han stoppa in mig någonstans i programmet varje år. Jag minns specifikt ett seminarium om Jan Lööfs barnboksestetik som var helt fullsatt, bortåt 700 personer kom.

Vilket är ditt bästa minne från Bokmässan?
När min bok Jakten mot nollpunkten sålde slut i Bonniers monter 2008. Då fick förlaget åka runt till alla bokhandlare i Göteborg och köpa upp de exemplar som fanns. När även de tog slut körde en person till Stockholm över natten för att hämta fler böcker.

1998 var jag med i ett seminarium som hette Vem har ordet när predikstolen har mist sin betydelse? Ulrika Knutson var samtalsledare och medverkade gjorde även den mediala prästen Lennart Koskinen, och den tongivande psykoanalytiker Clarence Crafoord. Vi fick applåder från publiken för något roligt som sades, och då lutade sig Clarence fram till mig och sa ”detta är vad jag kallar narcissistisk berusning”. Jag har läst allt av Freud, men detta var ett begrepp jag aldrig hade hört. Det var kul att han hittade på en term som inte fanns!

Hur gick det till när du skapade årets illustration?
Först var jag på väg att tacka nej till uppdraget eftersom jag arbetar med en bok. Vid 82 års ålder har jag fått lite sämre simultankapacitet. Men Marianne, min hustru, räddade mig när hon föreslog att jag skulle göra bokstäver liknande ABC-böcker.
Så jag satte mig ner och ritade och kom in i ett flow. Jag använder mig av enkla analoga hjälpmedel: tuschpennor, papper och ett ljusbord. Jag har gått Konstfacks utbildning i grafisk design, det var oändligt långt före datorerna. Det jag skapar först, som är lite mer skissartat, blir oftast bäst – precis som när jag skriver. Varelserna i alfabetet har ett uttryck precis som i mina tygmönster, som bygger på ögon och munnar.

Har du någon favoritbokstav?
Det är Ö. Det börjar pampigt och stort med A, men Ö ger sig iväg så stillsamt i form av en krypande ödla.

Var någon bokstav extra svår att komma på?
W. Jag hade glömt den bokstaven! Vi bor vid Slussen i Stockholm och ser platsen där regalskeppet Wasa sjönk vid Beckholmen. Det gick bara en kilometer, men ändå är vi så stolta över detta misslyckande!

Fotnot:
Carl Johan De Geer är bokaktuell med Att segra är banalt – om fotboll, Frankrike och feminism tillsammans med sportjournalisten Johanna Frändén, som släpps till fotbolls-EM i sommar.