Bokmässan 2021 blir ett hybridevent

Bokmässan den 23–26 september ställs om till ett hybridevent med studiosamtal på Svenska Mässan som direktsänds på Bokmässan Play. Det myllrande mässgolvet byggs om till stora luftiga TV-studior med plats för sittande publik. Utställningen kommer tillbaka 2022.

Bokmässan är årets viktigaste litteraturhändelse, en mittpunkt för svensk bokutgivning och en naturlig mötesplats för skola och bibliotek. Det blir ett fysiskt event på Svenska Mässan i höst. I de stora mässhallarna byggs stora moderna TV-studior upp, med plats för fysisk studiopublik i den omfattning som restriktionerna tillåter. Och samtidigt fortsätter fjolårets succé, Bokmässan Play, att utvecklas för den digitala publiken.

– Nu tar vi Bokmässan ytterligare ett steg in i framtiden genom att skapa ett hybridevent med över 10 studior på Svenska Mässan i Göteborg, publik på plats, nya koncept och utveckling av Bokmässan Play. Trots den osäkra tid vi lever i är intresset stort hos förlag, samarbetspartners samt besökare. Det är ett tecken på att Bokmässan är en angelägenhet för alla och en motor för svensk litteraturekonomi, säger Frida Edman, ansvarig för Bokmässan i Göteborg.

Hybridevent med upplevelsen i fokus
Bokmässan 2020 blev ett helt och hållet digitalt evenemang som direktsändes på Bokmässan Play, en streamingtjänst som Bokmässeteamet utvecklade på bara ett par månader. 2021 är Bokmässan tillbaka på Svenska Mässan i Göteborg i form av ett hybridevent, där både den digitala och fysiska upplevelsen är i fokus.

– Seminarieprogrammet är Bokmässans hjärta. Med fullt fokus på samtalen utvecklar vi nu formaten vidare för att passa både en publik på plats och digitalt. Vi har fått in närmare 800 förslag, intresset är jättestort från både förlag och andra arrangörer. Och årets utgivning ser väldigt lovande ut, så det kommer bli ett häftigt program, säger Oskar Ekström, programchef för Bokmässan.

Nyhet: Bokmässan Deals
Fjolårets succé Bokmässan Play har satt Bokmässan på kartan hos en större publik från hela Sverige, de nordiska länderna och utomlands. 25% av tittarna på Bokmässan Play under mässdagarna hade aldrig tidigare besökt Bokmässan i Göteborg. Andelen nordiska besökare till sajten ökade med 88%, i jämförelse med 2019. För att stärka erbjudandet till Bokmässans digitala besökare adderas i år, utöver bokförsäljningen på Bokmässan Play, en digital marknadsplats med nya konceptet Bokmässan Deals i spetsen. Här transformeras en viktig del av den fysiska Bokmässan till ett digitalt format. Besökarna kommer kunna hitta försäljning av till exempel böcker och utbildningar – den typ av erbjudanden som normalt återfinns i mässmontrarna. Bokmässan Deals tänds upp redan den 24 augusti, i samband med Bokmässans stora programsläpp, och utställarna har möjlighet att ha kvar eller variera sina erbjudanden året ut. För att stärka upp bokförsäljningen ytterligare planeras det också för viss bokförsäljning på plats.

Inför 2022 planeras en återkomst av Bokmässan så som många känner den, med utställning, scen- och monterprogram samt seminarier och samtal. Samtidigt kommer de nya formaten som utvecklats under 2020 och 2021 även fortsättningsvis kunna skapa mervärde för både utställare och besökare, såväl fysiskt som digitalt.

Fler nyheter och detaljer kring årets Bokmässa presenteras löpande under våren. Biljetterna till Bokmässan 2021 släpps i maj. Programmet för årets Bokmässa presenteras den 24 augusti.

Du som redan har köpt kort eller biljett till årets Bokmässa kommer att bli kontaktad inom kort.