Bokmässan 2021 blir en hybridmässa

Bokmässan den 23–26 september ställs om till en hybridmässa med bokförsäljning och studiosamtal på Svenska Mässan som direktsänds på Bokmässan Play. Det myllrande mässgolvet anpassas och byggs om till stora luftiga TV-studior med plats för sittande publik. Den stora utställningen kommer tillbaka 2022.

Bokmässan är årets viktigaste litteraturhändelse, en mittpunkt för svensk bokutgivning och en naturlig mötesplats för skola och bibliotek. Det blir möjligt att besöka Bokmässan på Svenska Mässan i höst. Och samtidigt fortsätter fjolårets succé, Bokmässan Play, att utvecklas för den digitala publiken.

Hybridmässa med upplevelsen i fokus
Bokmässan 2020 blev ett helt och hållet digitalt evenemang som direktsändes på Bokmässan Play, en streamingtjänst som Bokmässeteamet utvecklade på bara ett par månader. 2021 är Bokmässan tillbaka på Svenska Mässan i Göteborg i form av en hybridmässa, där både den digitala och fysiska upplevelsen är i fokus.

Nyhet: Bokmässan Deals
Fjolårets succé Bokmässan Play har satt Bokmässan på kartan hos en större publik från hela Sverige, de nordiska länderna och utomlands. 25% av tittarna på Bokmässan Play under mässdagarna hade aldrig tidigare besökt Bokmässan i Göteborg. Andelen nordiska besökare till sajten ökade med 88%, i jämförelse med 2019. För att stärka erbjudandet till Bokmässans digitala besökare adderas i år, utöver bokförsäljningen på Bokmässan Play, en digital marknadsplats med nya konceptet Bokmässan Deals i spetsen. Här transformeras en viktig del av den fysiska Bokmässan till ett digitalt format. Besökarna kommer kunna hitta försäljning av till exempel böcker och utbildningar – den typ av erbjudanden som normalt återfinns i mässmontrarna. Bokmässan Deals tänds upp redan den 24 augusti, i samband med Bokmässans stora programsläpp, och utställarna har möjlighet att ha kvar eller variera sina erbjudanden året ut. För att stärka upp bokförsäljningen ytterligare planeras det också för viss bokförsäljning på plats.

Inför 2022 planeras en återkomst av Bokmässan så som många känner den, med en stor utställning, ett omfattande scen- och monterprogram samt seminarier och samtal. Samtidigt kommer de nya formaten som utvecklats under 2020 och 2021 även fortsättningsvis kunna skapa mervärde för både utställare och besökare, såväl fysiskt som digitalt.