Carl Johan De Geer gör årets illustration för Bokmässan

Konstnären, författaren och filmskaparen Carl Johan De Geer har skapat ett levande alfabet som gestaltar årets Bokmässa. Han fick uppdraget att göra en illustration som hyllar litteraturen och reflekterar bokens och berättelsens betydelse. Illustrationen kommer att användas i olika sammanhang för att kommunicera och marknadsföra Bokmässan 2021.

Sedan ett par år tillbaka låter Bokmässan i Göteborg en illustratör gestalta det aktuella årets evenemang. Förra årets alster, en illustration som i sitt uttryck reflekterade den omställda Bokmässan i digitalt format, skapades av Emma Hanqvist. Året dessförinnan, när Bokmässan hade Sydkorea som temaland, gick uppdraget till den koreanska illustratören Jisu Choi.

– Att använda oss av illustrationer i vår kommunikation och marknadsföring är ett härligt komplement till hur vi presenterar våra medverkande i programmet med foton och bilder. Varje års illustration blir en tidsmarkör för Bokmässan och säger något om var vi befinner oss här och nu, säger Maria Rogstad Norberg, kommunikationschef på Bokmässan i Göteborg.

Samtidigt som pandemiåret 2020 förde med sig att Bokmässan, med nya formatet Bokmässan Play, tog ett utvecklingssprång in i framtiden, är teamet bakom mässan noga med att värna om dess historia. Detta sker bland annat genom att minnas tillbaka och uppmärksamma storheter från förr. Att tillfråga just Carl Johan De Geer för årets illustratörsuppdrag, var därför ingen slump. Carl Johan De Geer har varit på Bokmässan ”tjugo gånger minst” och medverkade regelbundet i programmet mellan 1992 och 2005, bland annat i ett seminarium om Jan Lööfs barnboksestetik som var fullsatt med bortåt 700 personer i publiken. Senaste gången han medverkade med en aktuell bok var på Bokmässan 2018. Men att acceptera Bokmässans förfrågan var inte självklart för Carl Johan De Geer.

– Först var jag på väg att tacka nej till uppdraget eftersom jag arbetar med en bok. Vid 82 års ålder har jag fått lite sämre simultankapacitet. Men Marianne, min hustru, räddade mig när hon föreslog att jag skulle göra bokstäver liknande ABC-böcker. Så jag satte mig ner och ritade och kom in i ett flow. Jag använder mig av enkla analoga hjälpmedel: tuschpennor, papper och ett ljusbord. Varelserna i alfabetet har ett uttryck precis som i mina tygmönster, som bygger på ögon och munnar, säger Carl Johan De Geer, konstnär, författare och filmskapare.

Carl Johan De Geer beskriver att alfabetet som han illustrerat för Bokmässan börjar ”pampigt och stort med A”, som har formen av en alfabetsbok, och att hans favoritbokstäver är Ö, ”som ger sig iväg så stillsamt i form av en ödla” och W: ”jag hade glömt den bokstaven! Vi bor vid Slussen i Stockholm och ser platsen där regalskeppet Wasa sjönk vid Beckholmen. Det gick bara en kilometer, men ändå är vi så stolta över detta misslyckande!”.

Årets illustration kommer att pryda Bokmässans affisch samt programtidning, som presenteras den 24 augusti i samband med Bokmässans programsläpp. Utsnitt av illustrationen kommer också att synas i annonser och sociala medier.

– Mitt i vår digitala utveckling blir årets illustration en påminnelse om vad Bokmässan handlar om, oavsett format – bokens och berättelsens betydelse, bokstäver och ord! Vi tycker den är jättefin och är väldigt glada över samarbetet med Carl Johan De Geer, säger Maria Rogstad Norberg, kommunikationschef på Bokmässan.

Fotnot:
Carl Johan De Geer är bokaktuell med ”Att segra är banalt – om fotboll, Frankrike och feminism” tillsammans med sportjournalisten Johanna Frändén, som släpps till fotbolls-EM i sommar.

Läs en längre intervju med Carl Johan De Geer >>